Dijital pazarlama esnasında etkili sonuçlar elde edebilmek için hedef kitleyi doğru bir şekilde belirlemek gerekmektedir. Ancak hedef kitlenizdeki kişi veya kurumlar tamamen ürün veya hizmetinizin ne olduğuna bağlıdır. Bu nedenle her firmada hedefin kim olduğu farklı olabilmektedir.
Dijital pazarlamada hedef kitle belirlemek yaratıcı ve geleneksel pazarlamaya oldukça benzerdir. Ne var ki bunları farklılaştıran bazı faktörler de vardır. İnsanların reklamlarınızı, içeriğinizi ve web sitenizi görüntülemek için kullandıkları cihazlar, hedef kitleyi belirlerken dikkate alınması gereken diğer faktörlerdir.
Online bağlantı kurmak için ağırlıklı olarak mobil cihazları kullanan kişiler ile web tarayıcılarını kullanan kişiler farklı hedef kitlelere ait olabilmektedir. Yanlış hedef kitle belirleme, beraberinde ürün ve hizmetlerin de istenen kişilere gitmemesine yol açmaktadır. Artpalas her sektör içerisinde hedef kitle tanımlarını başarılı şekilde yapmaktadır.
Hedef Kitle Nedir?
Hedef kitle ürünleriniz veya hizmetlerinizle en çok ilgilenen ve pazarlama kampanyanızın odak noktası olması gereken tüketici grubunu ifade etmektedir.
Hedef kitlenizi çeşitli yollarla tanımlayabilseniz de müşteri verileri olmadan bunu yapmak son derece zor olabilmektedir. Dijital Pazarlama Stratejisi toplamayı düşünmeniz gereken üç müşteri verisi kategorisi sunmaktadır.
Demografik veri
Hedef kitle belirlemesi esnasında ele alınan farklı unsurlar bulunmaktadır. Bu bölüm içerisine şu gibi detaylar girmektedir.
- Yaş
- Cinsiyet
- Meslek
- Yaşam tarzı ve ilgi alanları
Bu veriler özellikle müşterileriniz hakkında örtülü varsayımlarda bulunurken yararlı olabilmektedir. Örneğin işletmeniz çoğunlukla Y kuşağından erkeklere satış yapıyorsa iş sürdürülebilirliği gibi tercihler genellikle o demografiye uygundur. Artpalas bu değerlendirmeleri ayrıntılı bir şekilde yapmaktadır.
Müşteri tutumu
Müşteri davranışlarını analiz etmek hedef kitle belirlemenin bir başka yöntemidir. Tercihler ve yaşam tarzı bilgilerinden farklı olarak müşteri tutumu ürünleriniz veya hizmetlerinizle ilgili davranışlara odaklanmaktadır. Kendi içerisine şu gibi konuları almaktadır.
- Satın alma geçmişi ve sıklığı
- E-posta pazarlama açık oranları
- Web sitesi etkileşim alışkanlıkları
Bu davranışları inceleyerek hedef kitleniz hakkında çok değerli bilgiler edinmeniz ve e-posta pazarlaması, çevrimiçi reklamlar ve blog içeriği aracılığıyla onlarla en iyi şekilde nasıl etkileşim kuracağınızı öğrenmeniz mümkündür.
Tüketici Motivasyonları
Dijital pazarlama stratejileri belirlemeye çalışırken hedef kitle tespit etmede tüketici motivasyonları da bulunmaktadır. Hedef kitlenizi belirlemeye yönelik yaklaşım tüketicilerin birincil motivasyonlarına odaklanmaktır.
Bu genel anlamda ne aradıkları üzerine yoğunlaşmaktadır. Tüketiciler bir ürün ya da hizmet söz konusu olduğunda şunları aramaktadır.
- Kolaylık
- Değer
- Durum
Müşterilerinizin motivasyonlarını belirlemenin en iyi yollarından biri anketler ve odak grupları kullanarak pazar araştırması yapmaktır. Topladığınız bilgiler tüketicilerinizi gruplamanıza ve satın alma amaçlarını anlamanıza yardımcı olabilmektedir. Artpalas detaylı araştırmalar yaparak edindiği bilgileri etkili şekilde değerlendirebilmektedir.
Hedef Kitleyi Belirlemek Dijital Pazarlama İçin Neden Önemlidir?
Günümüzde farklı şekillerde yapılabilse de temelinde pazarlamanın tek bir amacı yoktur. Genel anlamda şirkete bağlı olarak birkaç farklı amacı olabilmektedir. Genellikle şirketlerdeki pazarlama departmanlarının amacının ürün veya hizmet satmak olduğunu düşünse de aslında böyle değildir.
Satış yapmak satış departmanlarının ve çalışanlarının sorumluluğundadır. Pazarlama ekipleri yeni ve kaliteli potansiyel müşteriler bulmaktan, markayı en iyi şekilde temsil etmekten, marka kimliğini ve marka sadakatini güçlendirmekten sorumludur.
Pazarlama departmanlarının başarılı olabilmesi ve hedeflerine ulaşabilmesi için öncelikle yapmaları gereken en önemli şey doğru hedef kitleyi belirlemektir. Dijital pazarlama hedef kitle doğru belirlenmediğinde, harcanan zaman ve emek gibi, pazarlama çalışmalarına ayrılan bütçe de boşa gidecektir.
Artpalas hedef kitle bütçenizi etkili kullanmanıza yardımcı olmaktadır. Bu tür hedef kitleler pazarlama hedeflerinize daha hızlı ulaşmanıza olanak tanımaktadır.
Hedef kitlenizi ayırmanıza izin verir
Hedef kitlenizi ayırmak dijital pazarlama planınız için hayati öneme sahiptir. Benzer ihtiyaçlara ve tercihlere sahip tüketicileri sınıflara ayırmak, gruplar halinde organize ederek onlara kişiselleştirilmiş deneyimler sunmanızı gerektirmektedir.
Hedef kitlenizi özel sınıflara ayırmak, reklam bütçenizi de daha etkili şekilde yönetmenize olanak tanımaktadır.
Değişimlere uyum gösterme olanağı tanır
Hedef kitle belirleme yalnızca mevcut pazarlama girişimlerine bilgi vermekle kalmaz. Bunun yanı sıra müşterilerinizin yaşayabileceği değişikliklere uyum sağlamanıza da yardımcı olmaktadır.
Tüketicilerin gereksinimleri zaman içerisinde değişiklik göstermektedir. Bunun yanı sıra yıla göre ihtiyaçlar da farklılaşabilmektedir. Hedef kitlenizi sınıflara ayırdığınız zaman değişimlere uyum göstermek, tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılamak çok daha kolaydır.
Dijital Pazarlamada Hedef Kitle Nasıl Belirlenir?
Hedef kitle oluşturmak tek seferlik olarak düşünülse de aslında böyle değildir. Farklı ürünlerde kitle değişebildiği gibi zaman içerisinde değişimler de olabilmektedir. Bu bakımdan tek seferlik yapmanız gereken bir işlem değildir.
Bunun yanı sıra tespit edilen hedefin sürekli yenilenmesi ve geliştirilmesi gerekmektedir. Gerçekçi bir hedef kitle belirleme için farklı adımlar bulunmaktadır. Bunlar işletmenin ihtiyaçlarına, ölçeğine ve içinde bulunduğu sektöre göre değişmektedir. Artpalas her işletmenin gereksinimi için özel çözümler sunabilmektedir.
Müşteri Tabanını Analiz Etmek
İşletmeniz sıfırdan başlamamışsa ve bir süredir sektörde yer alıyorsa halihazırda sahip olduğunuz müşteri tabanını yeniden analiz edebilirsiniz. Böylece elde ettiğiniz sonuçlarla hedef kitlenizde gerekli değişiklikleri yapabilirsiniz.
Spekülasyondan uzak durarak sadece işiniz için somut bilgiler kullanmak istiyorsanız, müşterilerinizle görüşmeler yapmak ve onları daha iyi tanımaları için doldurabilecekleri geri bildirim formları göndermek önerilmektedir. Müşterilerinizi analiz etmek, ürün ve hizmetleri daha iyi şekilde onlara satmanıza olanak tanımaktadır.
Pazar araştırması
Bağımsız kuruluşların sektörünüzle ilgili yaptığı araştırmaları incelemek ve müşteri veya müşteri tabanınız hakkında daha fazla bilgi edinmek de gerekmektedir. Hedef kitle belirlemesi esnasında bu duru daraltmanıza yardımcı olabilmektedir.
Bu süreçte her sektörde sürekli yeni trendler ve değişiklikler olduğu unutulmamalıdır. İşinize hazırlanmak ve doğru hedefi belirlemek için araştırmaları düzenli olarak okumak önerilmektedir. Böylece çağa uyum da gösterilebilmektedir.
Rakip analizi
Dijital pazarlama yaparken, hedef kitle belirlemenin bir yolu da rakip analizidir. Böylece ne gibi yollar izleyebileceğinizi anlamanız mümkündür.
Ne var ki pazarlama söz konusu olduğunda asla rakiplerinizi birebir kopyalamamak gerekmektedir. Her zaman onların ne yaptığını elinizden geldiğince iyi bilmek önerilmektedir. Artpalas ile strateji ve hedef kitleleri bu şekilde marka kimliğinize ve ölçeğinize göre değiştirebilirsiniz.
Analiz Araçlarını Kullanma
Google Analytics gibi analiz araçları işletme olarak nasıl bir süreçten geçtiğinizi anlamaya olanak tanıyabilmektedir. Bu sayede hedeflerinize ne kadar yakın olduğunuzu görmenize yardımcı olabilmektedir.
Bu hedef kitlenize ne kadar yakın olduğunuzu anlamanıza olanak tanıyabilmektedir. Dolayısıyla hedef kitle belirleme esnasında yardım etmektedir.
Dijital Pazarlamada Hedef Kitle Belirlemek Neden Önemli?
Markanızı pazarlamak iş operasyonlarının vazgeçilmez bir unsurudur. Ürün ve hizmetlerinizin tanıtımı bu şekilde yapılmakta olup doğru yapıldığında pek çok avantajı bulunmaktadır. Tıpkı bunun gibi etkisiz pazarlama stratejileri özellikle temel tüketici bilgilerindeki yanlışlıklar nedeniyle işletmenizin diğer tüm yönlerini boşa çıkarabilmektedir.
Dolayısıyla dijital pazarlama stratejileri kurarken hedef kitleyi doğru bilmek, bu gibi yanlışlıkların olmamasına yardım etmektedir. Bunun yanı sıra potansiyel müşteri bağlılığını da arttırmaktadır.
Derinlemesine hedef kitle analizi yapmak yalnızca işletmenize fayda sağlamakla kalmaz. Bunun yanı sıra müşteriye öncelik vermenize de yardımcı olmaktadır. Artpalas ile ilgi alanlarını ve davranış kalıplarını inceleyerek, kişisel olmayan müşteri ilişkilerini aşmak, hedef kitlenizle gerçekten bağlantı kurmak mümkündür.